Monday, February 6, 2012

PERUBAHAN ITU SATU KESALAHAN???


PERUBAHAN ITU SATU KESALAHAN???


NAK BERUBAH BAIK PUN SALAH KE???....eksyen je sikit.

Saya online Harian Metro kat internet...habis je loading page, mata saya tertacap pada satu berita bagi saya kurang enak dan menimbulkan rasa marah? Geram? Lebih kepada sedih kot....

Tengok foto kat atas tu?

Kenal tak saper tu?

Itu penyanyi2 yang menjadi pujaan anak2 muda suatu ketika dulu... -__-

Alhamdulillah...perubahan yang mereka alami itu menjadi satu kelebihan bagi mereka.

Allah berikan kepada mereka kekuatan dan juga hidayah untuk berubah.

TAPI!

Apa hak anda (Manusia) untuk menilai, meletakkan status dan memandai-mandai untuk mengherdik mereka? Anda dah berubah? dari BURUK ke BAIK atau BAIK ke BURUK?

Allah bukakan hati mereka untuk berubah ke arah yang lebih baik jadi kenapa kita perlu lontarkan cercaan, hinaan kepada mereka? Semoleknya kita ucapkan syukur..meraikan saudara seagama kita...

Ini tidak! Dipulaukan, diasingkan...Islam tak mengajar kita bencikan sesuatu yang mendatangkan kebaikan dan manfaat pada diri kita. (Kalau salah, tolong tegur neh) (^_^)

Hish! Tak tahu nak cakap apa dah....

Orang yang terbaca/ membaca/ dibacakan/membacakan entri ni jangan rasa kecil hati atau marah bila baca ea sebab saya cuma luahkan pendapat di akal saya dan kebebasan untuk memberikan pendapat itu hak saya...BOLEH??

Saya hairan dengan perangai manusia yang sering ada HASAD pada orang yang baik, molek fi’elnya...

Yelah...bak kata orang: mata tak senang tengok orang tu baik 24 jam jadi hati ini terdetik iri

STOP!!

Lontarkan perasaan hasad tu jauh2...istighfar banyak2x...

Saya yang berkata2 ni bukanlah baik sangat tapi sekurang-kurangnya kita berusaha untuk hindarkan perkara yang tak baik tu...

Teringat kata sahabat saya,(lebih kurang macam nila...)

Kita baik macam mana sekalipun, tetap akan ada orang yang tak sukakan kita dan oleh itu kita perlu sentiasa berdoa agar ALLAH bukakan hati orang itu agar sukakan kita. Kita boleh sedekahkan pahala kita pada orang itu dan InsyaAllah, lama-kelamaan dia akan hilang perasaan tak suka tu pada kita.

Jadi, kesimpulannya....

Kita, masing-masing simpulkan sendiri.

Kita ni siapa sesuka hati nak nilai diri orang lain kalau diri sendiri pun...ehem300x....

Memang betul kita tak boleh nampak kesalahan diri kita tapi jangan kita memonopolikan/ memanipulasikan apa yang kita nampak pada diri orang lain pulak...

(Do not take it to your heart,it just an honest advise...)

No comments:

Post a Comment

Sepatah sudah mencukupi,
InsyaAllah teguran bermakna
hehe^^

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ittirashai!